مزایای استفاده از گریس پلی‌اوره

برايت استاك
حقیقتی درباره روغن‌های برایت استاک(Bright stock)
ژانویه 1, 2019
کلوبر
شرکت کلوبر گریس صنعتی برای کاربرد در آب و هوای سرد عرضه می‌کند
آوریل 14, 2019

مزایای استفاده از گریس پلی‌اوره

گريس پلي‌اوره

گريس پلي‌اوره

ما به دنبال جایگزین کردن گریس کمپلکس لیتیم با گریس پلی‌اوره برای روانکاری انواع ماشین‌آلات هستیم.درصورت یکسان بودن تمام پارامترها، استفاده از گریس پلی‌اوره چه مزایا و معایبی نسبت به گریس کمپلکس لیتیم دارد؟

درمقایسه‌ی گریس پلی‌اوره با گریس کمپلکس لیتیم باید توجه داشت که بزرگترین مشکل غلیظ‌کننده‌های پلی‌اوره، ناسازگاری بالای آنهاست. این ناسازگاری می‌تواند باعث سفت یا نرم شدن گریس شود. نرم‌شدن گریس مشکلات مختلفی، مانند عدم روانکاری مناسب غلتک‌ها، را همراه دارد. بنابراین، برای روانکاری مناسب باید از گریس اضافی برای جایگزین کردن این مخلوط ناسازگار استفاده شود. سخت‌شدن گریس نیز مانع جریان یافتن گریس به داخل حفره یاتاقان می‌شود و می‌تواند مشکلات بدتری را ایجاد کند.

با این حال، غلیظ‌کننده‌های پلی‌اوره مزایایی نیز نسبت به غلیظ‌کننده‌های لیتیمی دارند. این گریس‌ها دمای کاری بالا، خواص ضداکسایشی ماندگار، پایداری حرارتی بالا و خواص تخلیه پایینی دارند. نقطه سقوط این گریس‌ها حدود ºC 270 است. علاوه بر این، بر خلاف گریس‌های لیتیمی، در فرمولاسیون آنها از غلیظ‌کننده‌های صابون فلزی (که پس از مصرف رسوب مرطوب به جا می‌گذارند) استفاده نمی‌شود، بنابراین معمولا این گریس‌ها برای روانکاری موتورهای الکتریکی ترجیح داده می‌شوند. بطور کلی، عمر کاری گریس‌های پلی‌اوره سه تا پنج برابر بیشتر از گریس‌های لیتیمی است.

از طرف دیگر، کمپلکس لیتیم متداول‌ترین غلیظ‌کننده در بازار است و حدود ۶۰ درصد گریس‌های موجود در آمریکای شمالی بر پایه‌ی این کمپلکس ساخته می‌شوند. طبق آمار، غلیظ‌کننده‌های کمپلکس لیتیم با غلیظ‌کننده‌های بسیار متنوعی سازگاری دارند. این غلیظ‌کننده‌ها در ساخت اکثر تجهیزات نیز به کار می‌روند. گریس‌های کمپلکس لیتیم معمولا دارای پایداری خوب، خواص دمای بالا و خواص ضدآب هستند.

گریس‌های پلی‌اوره و کمپلکس لیتیم مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین، هنگام انتخاب نوع گریس، ابتدا باید سازگاری و گرانروی آن بررسی شود. غلیظ‌کننده‌های پلی‌اوره برای محیط های مرطوب و کاربردهایی که در آنها عمر کاری بیشتری از گریس انتظار می‌رود، مناسب هستند. برای افزایش عمر کاری و اعتمادپذیری تجهیزات می‌توان از افزودنی‌های فشار بالا (EP) و ضداکسایش استفاده کرد. بنابراین، نوع غلیظ‌کننده پایه باید بر اساس خواص مدنظر و نوع کاربرد گریس استفاده شود.

ترجمه: شرکت تامین روانکار دایان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *