آیا می‌توان از گریس EP00 به عنوان جایگزین روغن دنده‌ی ISO VG 220 استفاده کرد؟

ویسکوزیته تاثیر زیادیی بر بازده و مصرف انرژی دارد
جولای 1, 2019
نمایشگاه نفت,گاز,پتروشیمی سال ۱۳۹۸
می 27, 2020

آیا می‌توان از گریس EP00 به عنوان جایگزین روغن دنده‌ی ISO VG 220 استفاده کرد؟

آیا می‌توان از گریس EP00 به عنوان جایگزین روغن دنده‌ی ISO VG 220 استفاده کرد؟

آیا می‌توان از گریس EP00 به عنوان جایگزین روغن دنده‌ی ISO VG 220 استفاده کرد؟ یکی از مشتریان من با جعبه‌دنده تحت پوشش خودش به مشکل خورده است. محصول پیشنهادی سازنده جعبه‌دنده، روغن ISO VG 220 است. بااین‌حال مشتری به خاطر استهلاک شدید و همین‌طور فضای بین دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها اقدام به مخلوط کردن روغن دنده‌ی ISO VG 220 با گریس NLGI 2 کرده است. استفاده از این ترکیب مشکل را تا حدی برطرف کرده است. سؤال من این است که آیا می‌توانم به مشتری پیشنهاد کنم که از یک گریس EP00 که درجه گرانروی روغن پایه‌ی آن ۱۹۰ الی ۲۲۰ باشد به عنوان جایگزینی برای روغن دنده‌ی ISO VG 220 استفاده کند؟

وقتی تولیدکننده یک تجهیز روغنی را برای جعبه‌دنده آن پیشنهاد می‌دهد این روانکار معمولاً بر مبنای شرایط کاری شامل سرعت، دما و نوع چرخ‌دنده انتخاب شده است. ممکن است استفاده از روغن در این دستگاه ترجیح داشته باشد زیرا روغن می تواند  حرارت را جذب و پراکنده کند، روی سطوح روانکاری شده جریان یابد، صاف شود و در سیستم گردش داده شود.

معمولاً گریس‌های نیمه سیال از قبیل NLGI000 یا NLGI00 برای جعبه‌دنده‌های کوچکی که مکرراً کار می‌کنند تا از کار بیفتند، توصیه می‌شوند. این راهبرد با کاهش احتمال نشتی و احتیاج به پر کردن مجدد مخزن روغن، کار تعمیرات و نگهداری را راحت‌تر می‌کند.

کاربرد دیگر گریس‌های نیمه سیال استفاده در چرخ‌دنده‌های روباز بسیار بزرگ و تحت بار سنگین است. در چنین شرایطی گریس استفاده شده قابل بازیابی نیست. این کار می‌تواند برای مدت زمان کوتاهی مؤثر باشد زیرا گریس به علت خاصیت چسبندگی روغن و ماده‌ی غلیظ کننده در محل باقی می‌ماند اما بعد از مدتی از محل جدا می‌شود و آلاینده‌ها را از محیط دور می‌کند. اغلب در فرمولاسیون گریس دنده های روباز افزونه‌های زیادی بکار می‌رود تا این نوع گریس ها بتوانند تحت بارهای سنگین و دماهای بالا تاب‌آوری داشته باشند.

می‌توان برای کاهش نشت روانکار یا کم کردن سروصدا مقداری گریس را به جعبه‌دنده‌ های روانکاری شده با روغن اضافه نمود. مسأله ی اصلی در اینجا تنها سبک و سنگین کردن معایب و مزایای این کار است. بهترین توصیه این است مقدار گریس استفاده شده به قدر کافی کم باشد تا تأثیر چشمگیری در خاصیت روانکاری یا پارامترهای عملکردی ایجاد نشود اما درعین‌حال به کنترل فاکتورهای نامطلوب کمک میشود.

مهم است که به خاطر داشته باشید که گریس مخلوطی از یک روغن پایه، یک ماده‌ی غلیظ کننده و تعدادی افزودنی است. غلظت گریس عمدتاً با توجه به میزان ماده‌ی غلیظ کننده در فرمول آن تعیین می‌شود. گریس NLGI2 در مقایسه با گریس NLGI00 نسبت بیشتری از ماده‌ی غلیظ کننده دارد. در نتیجه می‌توان با ترکیب یک روغن با گریس NLGI 2 به گریس NLGI00 دست یافت با فرض اینکه مخلوط حاصل دارای همان نسبت از روغن و غلیظ کننده باشد.

با به خاطر داشتن این نکته، استفاده از گریس NLGI00 برای این منظور قابل‌قبول است. توجه کنید که پس از این تغییر، دمای کاری را کنترل کنید زیرا ممکن است این دما چند درجه‌ای بالا برود. اگر دما بیش از ۱۵ الی ۲۰ درجه بالا رفت احتمالاً گریس به رقیق‌سازی بیشتری نیاز دارد. البته این راهکار یک راه‌حل موقتی است و جعبه‌دنده در نهایت باید تعمیر یا تعویض شود.

ترجمه:تامین روانکار دایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *