چرا برای موتور ماشین خود که در شرایط معمولی و استاندارد کار می‌کند، یک روغن سنتزی انتخاب می‌کنید ؟

خطر‌های ایمنی روان سازها و روغن‌ها و چیزهایی که باید بدانید
ژوئن 2, 2018
ُشرکت اکسون موبیل گزارش پالس روغن‌های پایه را منتشر کرد
ُشرکت اکسون موبیل گزارش پالس روغن‌های پایه را منتشر کرد
ژوئن 3, 2018

چرا برای موتور ماشین خود که در شرایط معمولی و استاندارد کار می‌کند، یک روغن سنتزی انتخاب می‌کنید ؟

چرا برای موتور ماشین خود که در شرایط معمولی و استاندارد کار می‌کند، یک روغن سنتزی انتخاب می‌کنید ؟

روغن موتور سنتزی چندین مزایا دارد که کارکرد بهتر در دماهای مختلف، طول عمر بیشتر و بهبود بخشیدن مصرف سوخت نمونه‌هایی از آن هستند. اگرچه در نگاه اول این سبک روغن‌ها هزینه بیشتری را بر کاربر متحمل می‌کنند اما در آخر، مزایا بر هزینه سنگین آن‌ها می‌چربد.

همانطوری که اشاره شد، روغن‌های سنتزی عملکرد بهتری در دماهای بسیار پایین یا بالا دارند. آن‌‌ها نقطه ریزش پایین تری دارند که باعث می‌شود پروسه روغن کاری و روان سازی موتور سریع تر آغاز شود و در صبح‌های سرد یا مناطقی با دمای نزدیک به صفر درجه، موتور زودتر استارت بخورد.

در طرف دیگر طیف دمایی، در مناطق گرم میزان چسبندگی روغن‌های سنتزی به دلیل ضریب چسبندگی بالای این سبک روغن‌ها، ثابت و بدون تغییر باقی خواهد ماند. این یعنی که غشای روان ساز حتی در دماهای بسیار بالا وظیفه محافظت از موتور را بهتر از روغن‌های معمولی انجام می‌دهد.

روغن سنتزی همچنین مقاومت بیشتری در برابر اکسیده شدن، لخته شدن و شکست حرارتی از خود نشان می‌دهد. در حالی که توصیه می‌شود روغن‌های معمولی پس از ۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند، روغن‌های سنتزی مدت بیشتری دوام می‌آورند. با طولانی تر شدن دوره خشک شدن، سرمایه گذاری شما با خرید این روغن‌ها به شما باز خواهد گشت و ضرر نمی‌کنید. اما بسیاری از ماشین سواران زودتر از موعد این روغن‌ها را عوض می‌کنند ؛ آن‌ها روغن سنتزی می‌خرند و طبق دستور العمل تولید کننده و در زمان ذکر شده آن را عوض می‌کنند. اگرچه بر روی بعضی از این روان ساز‌‌ها و روغن‌ها نوشته شده که تا ۴۰ هزار کیلومتر نیز نیاز به تعویض ندارند.

روان ساز‌های سنتزی خالص ترین مولکول‌های روغن با شکل و اندازه‌ای یکسان را دارند. نتیجه این امر کاهش اصطکاک در مایع، سایش کمتر قطعات داخلی، افزایش قدرت و گشتاور موتور است. با روغن کاری بهتر قطعات داخلی و کاهش اصطکاک و استهلاک انتظار می‌رود که عمر موتور نیز طولانی تر گردد.

به علاوه با کاهش برخورد قطعات داخلی عملکرد موتور بهبود می‌یابد و سوخت کمتری نیز نیاز خواهد داشت. با تغییر روغن از طبیعی به مصنوعی یا همان سنتزی افزایش کمی در مقدار مصرف سوخت مشاهده می‌گردد.

اگر برنامه شما داشتن یک ماشین برای چند سال یا چند هزار کیلومتر است، سرمایه گذاری در روغن‌های سنتزی گزینه اقتصادی تر است و مشکلات موتور و تعویض روغن شما نیز به حد قابل توجهی کمتر خواهند شد. در نظر داشته باشید که استفاده از این روغن‌ها و روان سازها در طول عمر مفید موتور کارایی دارند. اگر زمان زیادی صبر کنید و سپس روغن خود را سنتزی کنید، ممکن است به موتور آسیب وارد شود و روغن نشت کند. بنابراین از مزایای این دسته از روغن‌ها در زمان انتخاب یک روان ساز برای موتور ماشین خود کاملا آگاه باشید.

ترجمه:شرکت تامین روانکار دایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *