توصیه‌هایی در مورد روانسازها

شرکت شل به تازگی اعلام کرد که قرارداد خود را با شرکت «آگرکو»، رهبر جهانی در خدمات پخش و توزیع انرژی تمدید کرد
آگوست 1, 2018
مزایا داشتن گواهینامه روانساز
مزایای داشتن گواهینامه روانساز
آگوست 5, 2018

توصیه‌هایی در مورد روانسازها

توصیه‌هایی در مورد روانسازها

با کاهش حرارت عمر روغن‌‌ها را دو برابر کنید:

دمای عملیاتی یک حمام روغن گردشی یا استاتیک تاثیر مستقیم بر عمر مفید و کارایی روانساز دارد. از دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت به بالا، به ازای هر ۱۸ درجه افزایش، نرخ واکنشی ماده شیمیایی دو برابر می‌گردد. اگر در عمل، مخزن را یک بار با روغن هیدرولیک شارژ کرده‌اید و انتظار عمر مفید ۲ سال از روانساز را در دمای ۱۳۶ درجه فارنهایت دارید، با کاهش دمای روغن به ۱۱۸ درجه فارنهایت می‌توانید انتظار دو برابر شدن عمر مفید سیال را داشته باشید.

آسا‌ن‌ترین راه برای چک کردن این موضوع در یک سیستم قرار دادن دست بر روی یک طرف از مخزن است. اگر بدنه مخزن به حدی داغ است که نمی‌توانید دست خود را برای بیشتر از چند ثانیه بر روی آن نگه دارید، پس تقریبا دمای روغن چیزی در حدود ۱۴۵ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت است. در این حالت می‌توانید یک فن خارج‌کننده هوا به قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار نصب کنید و با فراهم کردن شرایط محیطی و جریان هوای مناسب، دمای مخزن را به اندازه مدنظر کاهش پیدا خواهد کرد.

غبار روغن از ماشین‌های انبار شده محافظت می‌کند:

غبار روغن در مراقبت و محافظت از ماشین‌های انبار شده شما موثر است. زماهی که «پالایشگاه تایلند کالتکس» از غبار روغن‌ها برای نگهداری از دستگاه‌های چرخشی (تعویضی) خود در محوطه انبار استفاده کرد،  بُعد جدیدی از ویژگی‌های غبار روانسازها را کشف کرد. سازنده‌های دستگاه‌ها، لوله‌هایی را از محل غبار روانسازها به اتصالات طرفین کانتینرها وصل کردند. وقتی کانتینرها به محوطه انبار رسیده‌ بودند، در داخل آن‌ها یک سیستم جدید شکل گرفته بود.

به طور معمول در زمان شروع به کار، از کارافتادگی‌های متعددی در رولبرینگ‌های دستگاه رخ می‌دهد. در این یک مورد خاصف هیچ خطایی گزارش نشد.

مزایای گریس‌های «پُلی یوریا»:

گریس‌های «پُلی یوریا» مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارند، چون هیچ یک از المان‌های فلزی مانند کلسیم، لیتیوم و غیره را ندارند که خود تا حدی ضد اکسایش هستند. به همین دلیل برای روغن‌کاری رولبرینگ‌های به صورت دائمی به کار می‌روند.

نوبت‌ها تعویض فیلتر روغن را زیر نظر داشته باشید:

کنترل دوره زمانی تعویض فیلتر روغن اهمیت بسیار بالایی دارد. تعویض زودتر از موعد معمولا نشانه‌ای از یک مشکل است که نیاز به تحقیق و بررسی فوری دارد. این مشکل ممکن است به دلیل وارد شدن گرد و غبار معلق از کارخانه‌های نزدیک و یا خشکی طولانی هوا باشد که میزان ذرات معلق خشک در هوا را افزایش می‌دهند. اما دلیل به وجود آمدن این گرد و غبار هر چه که باشد، باید ریشه آن‌ها کشف شود. شاید دریچه‌ها و هودها باید سرویس یا تعویض شوند. در بعضی موارد خاص، دلیل این مشکلات تغییر کارکرد فیلتری باشد که تامین‌کننده به شما فروخته است. فیلتر‌هایی که عمر مفید بسیار بالایی دارند به اندازه فیلتر‌های با عمر کم خطرناک و نگران کننده هستند.

از روغن‌کاری صحیح به کمک درپوش‌های گریس با رنگ‌بندی مطمئن شوید:

برای اطمینان از به کار رفتن روانساز صحیح، از درپوش‌های پلاستیکی گریس با رنگ‌بندی متمایز استفاده کنید. این درپوش‌ها به محکمی در محل گریس فیتینگ بسته شده و از نفوذ گرد و غبار و آب به داخل آن و در نتیجه به رولبرینگ‌ها جلوگیری می‌کنند. از کدها‌ی رنگی بر روی درپوش‌ها برای مشخص کردن نوع گریس و میزان تناوب آن استفاده می‌شود. هر کدام از این درپوش‌ها تنها چند سنت هزینه دارد.

نکات ساده برای گریس‌کاری آسان‌تر و سریع‌تر:

پنل‌های روغن‌کاری را در محل‌هایی با دسترسی آسان در نزدیکی یا بر روی دستگاه بسازید تا گریس فیتینگ‌هایی که موقعیت‌های بدی دارند به کمک یک اکستنشن خطی در دسترس کارگران قرار بگیرند. این کار گریس‌کاری دستگاه را برای متصدی‌ها یا متخصصین روانسازها برای انجام عملیات PM به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که همه دوست دارند که عملیات PM سریع تمام شود.

چرا باید بازرسی دستی را با آنالیز روغن و شمارش ذرات ادغام کنید:

آنالیز روغن و شمارش ذرات در قسمت‌های بدون فیلتر مانند محرکه‌های نهایی و دیفرانسیل‌ تجهیزات سنگین امری حیاتی است. اگرچه، اگر در این قسمت‌ها پلاگ‌های آهن‌ربایی وجود داشته باشند، توده‌ای از کرک (پرز) به جا می‌گذارند که به معنی سرآغاز خرابی‌های رولبرینگ‌های دستگاه است در حالی که نمونه‌های روغن هنوز نسبتا تمیز و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. به همین دلیل بازرسی دستی در کنار آنالیز روغن و شمارش ذرات از اهمیت بالایی برخوردار است.

از چسب برای چک کردن تمیزی مخزن استفاده کنید:

برای بررسی نظافت و تمیزی درون یک مخزن هیدرولیک جدید، تکه کوچکی از چسب روشن را به سطح مخزن بچسبانید (سقف مخزن، کناره‌ها یا کف). چسب را به محکمی به دیواره یا سطح مربوط فشار دهید تا از آن جدا نشود. حال چسب را کنده و آن را بر روی یک تکه کاغذ سفید بچسبانید. متوجه می‌شوید که بر روی چسب آلودگی‌های مشخصی چسبیده‌اند. شما همچنین می‌توانید همانند مقیاس‌ تست چسبی‌، از مقیاس‌های چشمی نیز استفاده کنید. در این روش، متوجه خواهید شد که آیا مخزن شما نیاز به نظافت دارد یا خیر. همچنین در نظر داشته باشید که چشم غیرمسلح تنها ذره‌های بزرگ‌تر از ۵۰ میکرون را تشخیص می‌دهد.

ترجمه:شرکت تامین روانکار دایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *